22 שנים חלפו מאז מותו של האמן החשוב אפרים מודזלביץ אשר היה קולוריסט מחונן ובעל חוש מפותח לקומפוזיציה. ציוריו מעידים על טעם מעודן ורגישות מוסיקלית בתיזמורם של הצבעים. הוא אמנם השתמש באמצעי ביטוי מופשטים, אך נמנע מלהתנתק לחלוטין מזיקה לגלויי הטבע. למודזלביץ לא היו מעברים מסגנון אחד למשנהו. הוא יצר בצורה הקרובה לנפשו, כשהוא יודע היטב את אשר לפניו. הורגש כי הוא מבטא בדרכו את האקלים שלנו ומצליח להגיע לכלל גישה פיוטית ומעמיקה להפליא בציורי הנוף האורבני.
פגשנו את אשתו אנה מודזלביץ', אשר חיה איתו למעלה מ-30 שנה לראיון אודותיו.
אנה, מתי אפרים החל לצייר לראשונה:
אפרים ז"ל נולד בארגנטינה ועלה לארץ עם משפחתו בשנת 1939. הוא החל לצייר עוד מימי בית הספר.


אנה, ספרי על כמה מן התערוכות החשובות שבהן הציג אפרים:

באמצע שנות ה-50 אפרים הציג תערוכת יחיד בגלריה "כץ", שהיתה אולי הגלריה הידועה בתל אביב.
בשנת 1962 הוא הציג תערוכת יחיד במוזיאון "הלנה רובינשטיין" בתל אביב.
כמו כן, בשנים 1959 עד 1961 נסע מודזלביץ להשתלם בפריז, ושם הציג בתערוכות יחיד שזכו להצלחה רבה.

אילו אמנים היו מקורבים אליו?
בשנת 1962 הוא הוזמן כאמן צעיר ע"י קבוצת "אופקים חדשים". קבוצה זו נחשבה כזרם מודרני, מחדש ומוביל בעולם הציור הישראלי. האמן יוסף זריצקי שהיה מקורב לו, ייעץ לו לנסוע להשתלמות בפריז שנחשבה בעיני אמנים רבים כמרכז הציור המופשט והמודרני.

האם אפרים הושפע מאמנים כלשהם לאורך שנות יצירתו?
בתחילת דרכו, בשנות ה-20 לחייו, הוא היה תלמידו של האמן המפורסם צבי מאירוביץ' אשר השפיע מאוד אשר על יצירותיו. ב"אופקים חדשים" אפרים התיידד עם האמן יוסף זריצקי. כמו כן, הוא הושפע מאד מ-Viera De Silva, אמנית ברזילאית בין לאומית בשם שיסודות יצירותיה הם: החלל, האלמנטים והצורות הקטנות אשר מתפשטות בחלל כפי שניתן לראות ביצירות רבות של אפרים.

ספרי על יצירתו האחרונה התלויה בביתכם?
היצירה האחרונה עליה עבד, היא ציור עם רקע אדום ונגיעות של פרחים צבעוניים בחלל. עבודה זו הינה שונה לחלוטין מהקו המוכר שלו, כאילו חשב על פריצת דרך חדשה, אך לדאבוני זו הייתה עבודתו האחרונה מכיוון שלמחרת הלך לעולמו.

ספרי על החיים לצדו ועל האדם שמאחורי האמן 'אפרים מודזלביץ''

אפרים היה איש בעל אישיות ייחודית ועשירה, הוא היה אדם וחבר מזן אחר. אדם בעל תרבות שיחה עם הבנה רחבה מאד בנושאים שונים והיה ממגנט סביבו אנשים. הוא היה איש שנון ורחב אופקים, אופטימי לגבי החיים ובעל חוש הומור מפותח.
חייתי לצידו מעל שלושים שנה וזו הייתה זכות גדולה עבורי. כאמן הוא היה אוטודידאקט, אך רגישותו והאינטלגנציה הפנימית המציינות את אופיו, דחפו אותו לעיצוב עולמו באמצעים לא שיגרתיים שחרגו לעיתים מהזרמים המקובלים בתנועה האמנותית שהיתה נהוגה בזמנו.

אנה מספרת שכאשר נשאל אפרים מהי אומנות הציור בעבורו כתב:

"כצייר, כתב היד הינו כתב המוח והרגש אשר נושא עימו מטען אנרגיות שאנו קולטים ומעבירים על הבד ויוצרים חיים חדשים ומסגרת שונה".
"חשוב לציין," מוסיפה אנה, "כי מודזלביץ' לקח חלק בפרוייקט ייחודי בעל הבטים חזוניים: לאחר שהסתיימו העבודות לפתיחת יפו העתיקה, בעלי היה האמן והגלריסט הראשון ששיפץ את ביתו הפונה לים ועל ידי כך היווה ראש חץ לאמנים שבאו אחריו. אפרים העז להציג באופן קבוע אמנות מודרנית מערבית בעיר ב"גלריה קדם" שהיתה מוכרת אז בעולם האמנות הישראלית. הבית ביפו והסביבה הקרובה בשילוב הנוף האורבני עם בתי האבן והסירות בים, השפיעו עליו והיוו את נושאי הציור שלו."

למגוון יצירותיו המוצגות בגלריה לחץ