כיצד נקבע מחירה של יצירת אמנות?

1. האמן: המרכיב החשוב ביותר במחיר העבודה הוא כמובן האמן, כך שבפועל אפילו שרבוט של פאבלו פיקאסו על פתק, יהיה שווה לא מעט כסף. ככל שהאמן חשוב ומשפיע יותר, כך יהיו יצירותיו יקרות יותר.

2. אופנה: באופן כללי ניתן לקבוע כי בשנים האחרונות חלה עליה בפופולריות של האמנות הישראלית המוקדמת על פני האמנות הישראלית המאוחרת יותר. לדוגמא, בשנים האחרונות מחירי היצירות של חלק מאמני "אופקים חדשים" ירדו, בעוד שערכן של יצירות פיגורטיביות של אמנים כמו יוחנן סימון, כהנא, פיצ'חזדה, אריכא ונוספים במגמת עליה. עוד ניתן לזהות כי בשנים האחרונות חלה עליה בפופופלריות של האמנות הישראלית בקרב קהל הולך וגדל, ניתן לזהות עניין גובר באמנות פיגורטיבית וריאליסטית ולאור זאת מחירי יצירות אלו במגמת עליה.

3. טכניקה: ציורי שמן על בד או על עץ או על קרטון נחשבים בדרך כלל ליקרים יותר מאשר על נייר. עם זאת, יש אמנים כאביבה אורי, הולצמן, יוסף זריצקי ואחרים, שמיטב יצירותיהם נוצרו על נייר ולכן יש לשים לב לחשיבות הטכניקה בעיני האמן ומכלול יצירתו.  

הדפסים כדוגמאת ליטוגרפיות, תחריטים וכו' נחשבים בדרך כלל לפחות יקרים.

4. נושא: תוכן היצירה עשוי להשפיע על מחירה. יש לשים לב לנושא המצוייר וחשיבותו במכלול יצירת האמן וכן לבחון את הנושא בפרספקטיבה היסטורית ומשמעויותיה. למשל בציורים של יוחנן סימון מתקופת הקיבוץ או לפניה, יש עניין וחשיבות המשפיעים על מחיר היצירה, לעומת נושאים אחרים ביצירתו.

5. תקופה: כמעט לכל אמן יש תקופה ספציפית של "בשלות" שבה יצירתו הגיעה לחשיפה בקרב שוחרי ורוכשי האמנות. עבודות מתקופה זו הן היוקרתיות ביותר. לדוגמה, מחירי היצירות מהתקופה המוקדמת של שמואל בק נמוכים מהתקופה הסוריאליסטית המאוחרת שלו, ואילו ציוריו הריאליסטים של אריכא חשובים ויקרים יותר מתקופת יצירתו המופשטת והמוקדמת.

6. איכות אסתטית: קיימת חשיבות רבה לאיכות היצירה. לשם כך דרושה טביעת עין, נסיון רב וידע המסייע לאשש את טביעת העין המזהה יצירה מסויימת כאיכותית.

7. מידות: לא ניתן להעריך יצירה אך ורק לפי מידותיה, למרות שעל פי רוב, יצירה גדולה תהיה יקרה יותר מאשר אחרת שמידותיה קטנות. פורמט גדול במיוחד יכול לפעול באופן שונה.

8. המצב הפיסי: ערכה של יצירה עשוי להיפחת במידה ויש בה פגמים שונים כגון: שריטות, קרעים, התבלות, עברו רסטורציה משמעותית וכו'. בצורה הפוכה ניתן להעריך שערכה של יצירה עשוי לגדול אם נשתמרה באופן מיוחד על פני יצירות דומות שהזמן לא היטיב עימן. 

9. מכירות פומביות: למכירות אלו תפקיד חשוב בעיצוב מחירי האמנות המקומי והעולמי, באשר יצירה דומה באיכותה ובפרמטרים דומים, שתיסחר מספר פעמים בטווח זמן ארוך, מחירה יקבע כממוצע עדכני וזה ישמש כבסיס למחירה בעתיד. עם זאת, יצירה שהוצגה יותר מפעם אחת תוך פרק זמן לא גדול, ערכה עלול לרדת בשל החשש וחוסר הבהירות לגבי הסיבות לכך. 

אין להסתמך על מכירה בודדת לשם תמחור יצירה, שלעיתים "מחיר הפטיש" נורא נמוך או נורא גבוה בשל מכירה בעייתית או מוכר/קונה "בעייתי".

יש לקחת בחשבון שלעיתים מחיר ההערכה מוקדמת אינו רלווטי למחיר היצירה כפי שיקבע תוך כדי ההתמחרות, ובנוסף, למחיר שיקבע, יש להוסיף את עמלת בית המכירות והמע"מ שעשויים להסתכם ב- 20% עד 30%.

על יצירה שתרכש במכירה פומבית בחו"ל יש לקחת בחשבון בנוסף לעמלה כאמור, גם עלויות אריזה, הובלה ומכס.

אנחנו כמובן לא מצפים מכם לשלוט בתמחור יצירות ובשביל זה אנחנו כאן בשבילכם ולסייע לכם עד שתבינו ותשלטו בעניין בעצמכם.

 

בברכה,

אפרים בידרמן

 

תוספת מתאריך ה30.6.21: